Schrift citaten

De Verbondsleer en het Dispensationalisme

De Verbondsleer

Dit artikel legt uit, waarom twee methodes, die beide het doel hebben om de bijbel samen te vatten, zó tegen elkaar strijden. De ene doet dit in verbonden en de andere in dispensaties(=tijdperken). Maar de werkelijke strijdt tussen deze rivalen gaat om twee vragen:

  1. "wanneer vervul(t/de) God in jezus christus het ultieme verbond?" en:
  2. "wanneer is de ultieme dispensatie begonnen of zal deze beginnen, waarin Jezus Christus Heer en Koning is, van alle volken?"

Het antwoord op deze vraag blijkt niet te maken te hebben met de zuigelingendoop, of de geloofsdoop, noch met Gereformeerd zijn, of Evangelisch zijn. Maar met in hoeverre bent u bereidt Jezus op Zijn Woord te geloven, zelfs als dit pijn doet en strijd kost om waarheid, intern in uw ziel en extern, met de mensen om u heen? lees meer...

Twee in het veld, geplaatst in zijn context Mattheüs 23 en 24

Dit behandelt Mattheüs 24 vanuit de context van hoofdstuk 23. Het slaat acht op de kennis van de discipelen en Jezus, en wat zij bespraken, toen in 30 na Christus. Dit is heel wat anders dan wat vele predikers begrepen hebben van hun voorgangers in hun dagen (sinds 1830). De buiten Bijbelse traditie wordt geconfronteerd. Lees meer...

Herinnering aan Dispensationalisten uit de Kerkgeschiedenis

Dit behandelt de kerkgeschiedenis van verscheidene bekende personen die overleden zijn. Hun goede en slechte nalatenschap worden onder de loep genomen. Opdat christenen met wijsheid uit het verleden bepakt, dit tijdperk in de geschiedenis mogen eindigen in het karakter van christus. lees meer...

Johannes de Heer

Dit behandelt de invloed van een man met veel nalatenschap van pinkstergemeenten tot aan hersteld hervormde gemeenten en vrijgemaakt gereformeerden. Hij was de Nederlandse vader van de bedelingenleer, dit is de Nederlandse term voor het dispensationalisme. Was zijn leer van God? lees meer...

Derek Prince en Nederland

Dit behandelt de nederlandse kerkgeschiedenis van Derek Prince en zijn volgelingen. Dereks goede en slechte nalatenschap worden onder de loep genomen, opdat christenen met wijsheid uit het verleden bepakt, dit tijdperk in de geschiedenis mogen eindigen in het karakter van christus. lees meer...

De onbekende risico's van het Dispensationalisme.

Het dispensationalisme (dat in Nederland vaak bedelingenleer genoemd wordt) heeft als hun troefkaart de scheldnaam Vervangingsleer gespeeld (Eng= Replacement Theology), met de valse bewering dat de Verbondsleer (dit is de werkelijke theologische term voor de eerder genoemde Scheldnaam) de reden is geweest dat de kerk een "anti-semitisch instituut" zou zijn geweest tot en met de tweede wereld oorlog. Wie de bal kaatst kan hem terug verwachten, nu duik ik in de geschiedenis van het Dispensationalisme. Dan blijkt dat daar volop Anti-semitisme in de gelederen zit, zowel in hun vroege geschiedenis als hun hedendaagse beweringen in hun boeken. Sterker nog dit blijkt in tegenstelling tot bij de verbondsleer, een systematisch iets. Als voorbeeld wordt een bekende dispensationalist uitgepluist. Eén wiens naam niet genoemd wordt, want hij leeft nog, en heeft nog de kans zijn leven te beteren. lees meer...

De Opname.

De Opname had op deze website eerst geen belangrijke plaats gekregen. Dit vanwege een opmerking van John F. Walvoord, die zegt in "The Rapture Question" ((dat betekent: Het Opnamevraagstuk) rev. ed. (Grand Rapids: Zondervan, 1979), pag. 21) dat "Het is veilig om te zeggen dat Pretribulationisme (dat is de leer dat de fysieke komst van Christus voor de grote verdrukking plaatsvindt) afhankelijk is van een afzonderlijke definitie van de kerk." Op de volgende bladzijde van zijn boek ligt hij dit verder toe. Dus de opname is onlogisch, tenzij het onderscheidt tussen natuurlijk en geestelijk Israël van belang is. Hierop lag en ligt nog steeds altijd de nadruk op deze site, zie de verschilldende bovenstaande artikelen. Nu toch zijn velen onbekend met statements als deze van Walvoort. En de opname wordt als zeer belangrijk beschouwd. Hierom wordt u midden in een artikel geplaatst wat de opname behandelt. Lees meer

De Openbaring van Johannes.

De Openbaring van Jezus Christus aan Johannes op Pathmos wordt aan studie onderwerpen. - Dit behandelt de kerkgeschiedenis van het enige volledig Apocalyptische boek van het Nieuwe Testament en legt uit dat het preterisme, doch NIET het volledig preterisme een gezonde kijk op Openbaringen is. Lees meer

Postmillennialisme in de Kerkgeschiedenis.

Dit behandelt eschatologische keuzes, pré-, a- en postmillennialisme worden onderzocht op historische basis in de kerkgeschiedenis. Lees meer

De Open Brief over Israël aan Nederlandse Christenen
     4 september 2012.pdf.

Kingdom Movement gelovigen kunnen zich vinden in de boodschap van deze brief. Er blijven verschillen tussen deze Gereformeerden en Kingdom Movement, maar in deze brief kunnen we éénsgezind zijn.

Voor hen die zich afvragen of deze site dan niet van Gereformeerde oorsprong is:
De andere insteek van de Kingdom Movement, in vergelijking tot enkele standpunten van de Gereformeerden in Nederland kunnen op deze website en de VoortgaandeReformatie.nl gevonden worden.

  • De onderschijving van de Apostolische Geloofsbelijdenis en de Geloofsbelijdenis van Nicea
  • De Kingdom Movement is voortgekomen uit de Pinksterbeweging (v.a. 1900 (bekende bekrachtiging in de jaren 1906 en 1910) en de Charismatische beweging (begonnen met de Healingrevival v.a. 1946) en Opwekking van de Geest in 1948, North Battleford, Saskatchewan, Canada.
  • Hieruit volgt de eenheid met vele Pinkster en Evangelische Gemeenten over Genade en haar essentie
  • de eenheid met Pinkster en Charismatische Gemeenten over het belang van de Gaven van de Geest
  • de eenheid van de meeste Pinkster en Charismatische gemeenten die onze positie over de Bijbelse Lofprijs en Aanbidding grotendeels of zelfs geheel hebben overgenomen.
  • de serieuse overtuiging van het geven van tienden uit het verbond met God
  • Ook is er dus nooit sprake geweest van de volledige onderschrijving van al de 5 punten van het Calvinisme. Persoonlijk betreur ik het als Kingdomgelovigen ook maar één punt van de 5 zouden zeggen te geloven.

 

startpagina.

De Verbondsleer en het Dispensationalisme

 



Januari, 2015   Den Haag, Nederland

Engels







 
About Us | Kingdom Movement | Verbondsleer | Postmillennialisme   |   Hoofdoverzicht blz 01. Hoofdoverzicht blz 02.   | Subscribe | Contact Us
 
Kingdom Movement Nederland 2008 - 2015 Kingdommovement