Kerkgeschiedenis en Postmillennialisme
In de studie naar de verbondsleer heb ik genoemd dat het belang van de kerkgeschiedenis groot is. Ook heb ik vermeld, dat het dispensationalisme, dat een vorm van een pre-millennialistisch systeem is, dat NIET voorkomt tot praktisch 1826 in de Protestantse kerken.
Eschatologische term | uitleg |
---|---|
Postmillennialisme | Een positieve kijk
op de toekomst en het einde van de wereld, richting het Rechtvaardige Oordeel van God. Het postmillennialisme ziet een oogstveld met hier en daar wat onkruid. Zoals Jezus beschrijft in Mattheüs 13:24-33. Doch het onderwijst de wederkomst, als een gebeurtenis in de toekomst, als de voltooiing van Gods plan, zoals door de geschiedenis heen onderwezen. |
Premillennialisme | Een pessimistische kijk op de toekomst en het einde van de wereld,
doch met een postief slot alleen voor de gelovigen, het Oordeel van God stuurt de meeste mensen over de tijd gezien
naar de hel. Het premillennialisme ziet een oogstveld met hier en daar opwekkingen, maar 50% graan in een land of streek, is volgens hen, een onbijbels idealisme (en enkele fanaten zouden deze bewoordingen veel te zacht uitgedrukt vinden). Dit is niet in lijn met wat Jezus beschrijft in Mattheüs 13:24-33 Het DISPENSATIONALISME is één van de vormen van dit systeem, en oorspronkelijk de enige met het geloof in de opname. Deze opname is niet eerder onderwezen dan 1830. Doch de wederkomst, dat door de eeuwen heen wel onderwezen werd, is in het dispensationalisme gewijzigd met nieuwe aanvullingen die door de eeuwen nooit onderwezen werden. |
Amillennialisme | Een kijk
op de toekomst en het einde van de wereld, die noch volledig positief, noch volledig negatief te noemen is,
doch met een postief slot het rechtvaardig Oordeel van God. Het amillennialisme ziet een oogstveld met rond de 50% graan (dus soms 60%, soms 40%) en 50% onkruid. Dit is niet in lijn met wat Jezus beschrijft in Mattheüs 13:24-33. Doch het onderwijst de wederkomst, als een gebeurtenis in de toekomst, als de voltooiing van Gods plan, zoals door de geschiedenis heen onderwezen. |
Opname | Het vertrek van de kerk. Gelooft en verdedigd door dispensationalisten. De verbondsleergelovigen verzetten zich tegen zo'n "vertrek"-leerstelling. De definitie bij de tegenstanders is praktisch altijd de meest extreme vorm dat is de pretribulatie opname. Bij dispensationalisten bepaald de context wat zij met de opname bedoelen, pretrib(ulatie) opname, midtrib(ulatie) opname of posttrib(ulatie) opname. Enkelen argumenteren dat alle christenen in iedergeval in de posttrib opname geloven, echter vele verbondsleergelovigen geven de voorkeur aan het hele woord in de prullenbak te werpen. Zij verzetten zich tegen elke vorm van opname, hun overtuiging zegt het thema van 1 Thessalonicenzen 4 is de WEDERKOMST van Christus, NIET het VERTREK noch de opname van de kerk. De tekst spreek namelijk over het "WEDERBRENGEN met Hem...wij levenden die achterblijven, tot de KOMST des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan" 1 Thessalonicenzen 4:13-18 |
Maar het dispensationalisme ontbreekt NIET ALLEEN in de kerkgeschiedenis (van de Protestanten)1 tot ongeveer 1826,
het prémillennialisme is nooit de meest aangehangen vorm van eschatologie geweest in de kerkgeschiedenis
tot het eind van de 19de eeuw!
In dit stuk tekst, beredeneer ik dat de kerkgeschiedenis sterk wijst op de correctheid van postmillennialisme, ten nadele van prémillennialisme en amillennialisme.
Daarnaast geloof ik dat het postmillennialisme de meest logische Nieuwtestamentische conclusie is. Maar zelfs in het Oude testament zijn vele teksten die wijzen op een een Postmillennisch einde van de wereld. Deze bijbelse bewijzen overtreffen het belang van kerkgeschiedenis. Doch dit artikel toont dat de kerkgeschiedenis, ook voor de postmillennialist in zijn voordeel spreekt.
"Heeft dit alles nog wat te maken met de verbondsleer?" vraagt u zich misschien af. Het antwoord is: Veel. Dispensationalisme, sluit de verbondsleer uit. Dispensationalisme moet samengaan met prémillennialisme. Wanneer ik u aantoon dat vanuit de geschiedenis, premillennialisme niet zo logisch is als het (zeer waarschijnlijk) eerder aan u verteld is, dan kunt u openstaan voor de verbondsleer. En deze verbondsleer gaat zeer goed samen met postmillennialisme, al zijn alle amillenniumnisten door de geschiedenis heen ook verbondsleer gelovigen geweest.
In de eerste eeuwen, na de apostelen uit de eerste eeuw, zijn er verschillende zienswijzen op eschatologie geweest, maar zij waren "onderontwikkeld" volgens K.A. Mathison in "Postmillennialism, An Eschatology op hope" (Presbyterian & Reformed Publishing, Phillipsburg, New Jersey, U.S.A.) p. 23.
Footnotes: